Impact degradatiedata ankerstangen Twentekanaal en Roggebotsluis op veiligheidsformat

De damwandconstructies die geplaatst zijn in de jaren 50, 60 en 70 van de vorige eeuw zijn door de jaren heen aangetast door corrosie. Deze corrosie heeft de effectieve wanddikte van de stalen damwandplanken en de effectieve diameter van ankerstangen die de constructie in de grond verankeren, doen afnemen. Maar hoe groot zijn deze afnames? En hoe betrouwbaar kunnen we het effect bepalen van corrosie op de reststerkte van ankerstangen? Betrouwbare modellen hiervoor ontbreken tot nu toe. Momenteel is de toegestane afname van de diameter van ankerstangen volgens de wettelijke norm NEN 6766, 2,5 maal hoger dan die van de wanddikte. Deze norm is echter niet met metingen onderbouwd.

Ankerstangen veiliggesteld
Bij de sloop van damwandconstructies langs het Twentekanaal en bij de voormalige Roggebotsluis zijn onder andere ankerstangen veiliggesteld. Dit bood ons de mogelijkheid om gegevens te verzamelen over de op locatie opgetreden diameterafname van ankerstangen. In bijgaand vervolgonderzoek hebben we deze data in samenhang afgezet tegen de geldende rekenwaarde voor de dikte-afname van onbeschermd staal – dat wil zeggen staal dat alleen initieel voorzien is van een corrosiebescherming – volgens de huidige wettelijke NEN 6766.

Regelmatig hoger
Uit de analyse blijkt onder meer dat de waargenomen gemiddelde diameterafnamen (ten opzichte van de oorspronkelijke diameter) regelmatig hoger zijn dan de rekenwaarde volgens de huidige wettelijke norm NEN 6766. Verder blijkt dat de maximale dikteafname van de schroefdraden 25% meer is dan de maximale diameterafname van het overige deel van de ankerstang. De steekproef is echter nog te klein om op basis hiervan over te gaan tot het opstellen van een compleet wijzigingsvoorstel voor NEN 6766. Wel hebben we een aanzet voor een veiligheidsformat voor gecorrodeerde ankerstaven gemaakt. Dit format hebben we afgeleid van het veiligheidsformat van massieve ankerstangen. Vervolgens hebben we deze toegepast op de dataset van de Roggebotsluis.

Vervolgonderzoek
De verwachting is dat de resultaten aanleiding vormen om in de toekomst de effecten van corrosie op ankerstangen gerichter te bepalen. We geven na de analyse dan ook aanbevelingen voor vervolgonderzoek. En we roepen op om bij toekomstige sloopprojecten ankerstangen veilig te stellen.

Meer lezen?
Dit onderzoek is niet openbaar via deze site toegankelijk. Als u geïnteresseerd bent in het onderzoeksrapport, dan nodigen wij u dit aan ons kenbaar te maken via de Contactpagina.

Opmerkingen of aanvullingen?

Heeft u opmerkingen of aanvullingen bij deze documenten, heeft u bijvoorbeeld zelf ervaring opgedaan met het onderwerp van dit onderzoek? Dan komen we graag met u in contact. Laat een bericht achter op onze Contactpagina of klik op Meedoen voor meer informatie.